Monday, September 6, 2010

Harrif Cipta Sejarah Di Mildura

That's four for me: Malaysian National Team rider Harrif Saleh, was a star of the tour, collecting four stage victories.

Semalam adalah hari yang kurang bernasib baik buat beberapa pelumba negara yang tidak dapat menghabiskan perlumbaan oleh kerana keadaan cuaca, perlanggaran dan pelumba kelihatan agak lesu.

Usaha telah di lakukan sebaiknya dengan segala strategi sebelum perlumbaan tetapi usaha itu gagal dan pelumba masing-masing kehampaan kerana tidak dapat menunjukan usaha itu. Saya tetap bangga dengan segala usaha mereka itu dan sangat memahami keadaan situasi itu. Kita hanya berusaha dan merancang.

Pasukan negara telah menunjukan kebangkitan dan perubahan bagi pelumba lebuhraya untuk masa terdekat ini. Keberanian sudah kelihatan apabila mereka sering muncul di depan dan melakukan attack dan sebagainya. Apa yang saya mahu di sini, mereka terus cuba untuk melakukannya dalam apa sahaja situasi.

Saya percaya mereka ada kekuatan itu tetapi perlu di asah dan di beri keyakinan berganda untuk maju setapak demi setapak. Oleh itu, mereka telah mula menjadi sebutan orang ramai di sini dan pasukan lain mula untuk merisik pelumba negara dalam pasukan mereka nanti.. Hasilnya akan kelihatan jika proram ini terus kekal dengan program jangka panjang.

Peringkat terakhir yang ke 14 di Mildura menceriakan pasukan negara dengan keadaan cuaca yang baik dengan semangat yang tidak penah pudar untuk memberikan satu dentuman pada peringkat terakhir ini.

"Gagal semalam tidak bererti gagal lagi" itulah semangat yang di tanam oleh pasukan negara yang bersedia untuk memberi asakan terakhir. " Saya tidak kira, mati pun matilah.."itulah kata-kata oleh ketua pasukan Amir Mustafa Rusli bagi merialisasikan kemenangan di Mildura ini.

Perlumbaan circuit sejauh 66km ini dengan 30 pusingan serta 14 pecutan di mana perlumbaan ini mengandungi 129 pecutan kesemuanya dalam jarak keseluruhan 901.8km dan membabitkan hanya 14 zon KOM.

Pasukan yakin dengan laluan landai ini mereka akan boleh mencipta kejayaan untuk mengantikan kehampaan bagi peringkat ke 12 dan ke 13. Permulaan perlumbaan telah di monopoli oleh pasukan Genesys pada setiap pusingan. Pelumba luar cuba membuat attacking dan breakaway dan memaksa pasukan negara Ahmad Fakhrullah Alias dan Zamri Salleh bekerja keras mengejar pelumba berkenaan sementara Amir Mustafa Rusli dan lain berada bersebelahan pelumba pecut Harrif Salleh bagi mengelak di sekat oleh mana-mana pelumba luar. Perancangan begitu terkawal dengan pengulas yang sering memberitahu keadaan situasi pelumba pada setiap pusingan dengan jarak 2.2km itu. Pasukan Negara Malaysia sentiasa menjadi sebutan penganjur dengan kerjasama yang di lakukan.

Pengulas telah menjangka pasukan negara akan bertungkus lumus untuk memenangi perlumbaan bagi Hariff Salleh. Semasa pertengahan perlumbaan saya di beritahu oleh Chief Komisar akan tayar belakang Hariff telah bocor di laluan selepas antara 1km dari garisan mula dan tamat.

Kerisauan mula di rasai kerana mungkin roda yang di berikan oleh penganjur mungin tidak bersesuai dengan spoket beliau. Hariff di beri satu pusing percuma untuk masuk semula ke peloton yang sedang berasak dan mujur kebijaksaan serta semangat team work oleh Al-Ghazali pelumba muda berhenti dan memberi roda (Campag Bora) kepadanya.

Sementara itu empat pelumba telah membuat pemisah dengan jarak 30-40 saat oleh bacaan saya yang mana peloton di ketui oleh pasukan Genesys sejak mula lagi. Baki tiga pusingan terakhir jarak itu semakin dekat dengan 25 saat dan jauh kemudian dengan masa 27 saat pada pusingan berikutnya.

Saya mohon pasukan untuk lead out sehabis tenaga untuk menangkap empat pelumba itu dan pasukan Genesys tidak membenarkan pasukan kita untuk menangkap dan berada di depan oleh kerana terlalu awal. Pasukan negara tidak memperdulikan tipu helah itu dan terus mengetuai barisan hadapan dengan tenaga yang ada.

Selekoh 500 meter masih samar-samar dari pandangan saya untuk melihat jersi oren di depan dan dia (Harrif Salleh) dalam posisi selamat antara 4 dan 5 pada 300 meter. Hariff mula bangun pada jarak seawal 250 meter dan beliau di himpit oleh Scott Law yang kelihatan jelas sehingga ke barricade berbaki 100 meter. Lantas Hariff menanduk beliau dan terus mara dengan menduduki tempat pertama dan sebagai wira pecut sebanyak empat kali sepanjang jelajah ini.

Scott Law (Virgin Blue/RBS Morgans) duels with Harrif Saleh (Malaysian National Team) for stage 14 honours in Mildura.

Kepuasan dan kegembiraan memang kelihatan oleh kami semua dengan usaha sejak hari pertama lagi. Peringkat ini juga, Hariff telah mendapat liputan media serta menang tv plasma 32 inci sebagai hadiah kejayaannya. Barisan pelumba Negara di anggotai oleh;

  1. Amir Mustafa Rusli
  2. Akmal Amrun
  3. Harrif Salleh
  4. Zamri Salleh
  5. Yusrizal Usoff
  6. Ahmad Fakhrullah Alias
  7. Ahmad Fallanie Ali
  8. Shahrul Mat Amiin
  9. Al Ghazali Hamid 

    Malaysian fast-man Harrif Saleh may have won four stages on the tour but that's not all he won, Saleh also took home a brand new TV when his name was drawn out after the presentations - 'I am very happy', he said.

    Tahniah buat pasukan negara Malaysia dan jumpa lagi! 
    Malaysia Boleh ! 3x

    3 comments:

    Anonymous said...

    Salam,
    WOW!
    CONGRATULATION!
    DESERVE TO WIN THE COMPETITION!
    REWARD FOR AIDILFITRI!
    I M WAITING!
    4 THE NEXT!
    FEBRUARY!
    L T D C

    SaLaM AiDiL FiTrI UnTuK SeMuA

    brosms

    Anonymous said...

    taniah kpd coachnye juga...
    perbezaan pencapaian athlete bila jurulatih baru mengambil alih

    Fairoz Izni Abd Ghani said...

    Salam,

    Terima Kasih segala sokong anda semua. Doakan segala kebaikan kepada program ini berjalan dengan lancar dan di hindari dari kekusutan.

    Terima Kasih