Wednesday, September 1, 2010

Full Gas Lonjak Mamat Antara Jaguh Pecut Peringkat

 Harrif Salleh dua dari kanan dalam peringkat keenam 102km yang terpaksa berpuas hati tempat kedua dan juara pada peringkat ketujuh 56.9km selepas dua jam kemudian.

Setiap peringkat perlumbaan Tour of The Murray River 2010 makin hangat dengan strategi serta henjutan oleh para pelumba dalam mengguasai setiap laluan landai dengan hidangan zon pecutan. Cuaca ketika ini juga merangsang pelumba negara untuk terus membuktikan kejaguhan dan bersaing ke garisan penentu.

Peringkat keempat dan kelima melihat pelumba negara dalam status kurang bermaya dan agrasif oleh kerana kepenatan pada setiap peringkat dengan kelajuan oleh kelab tempatan Australia. Mereka telah sedaya menguasai kelompok hadapan bagi menjulang status sebagai juara peringkat berkenaan tetapi kekuatan tenaga tidak mengizinkan berbaki 200 meter kepenamat. " Saya sudah memecut sehabis tenaga tetapi power itu tidak dapat maintain seperti hari lain" katanya Mamat (Harrif Salleh).

Setelah berbincang dan selidik, pelumba di beri terapi ais dan " hot water" bagi mempercepatkan proses recovery. Selain itu bekalan makanan (fresh) di beri sebanyak dan segera mungkin untuk memulihkan tenaga yang telah digunakan.

Mamat antara pelumba yang mengalami masalah dehydrate yang membuatkan otot mengalami tekanan dan tidak balas agak kurang berbanding peringkat sebelumnya. Urine beliau juga menunjukan tanda-tanda berikut dan kemudian pulih pada peringkat keenam 102km (naib juara) dan ketujuh 57km (juara) hari ini.

Laluan landai memudahkan urusan pasukan negara bagi membantu Mamat untuk muncul juara peringkat ketujuh. Pasukan negara di sebut-sebut oleh pihak penganjur oleh kerana dengan kehebatan bersaing dengan para pelumba tempatan mereka. Mereka telah menunjukan peningkatan pada siri jelajah yang ketiga ini dan akan berdepan laluan berbukit dan paling mencabar pada Tour of Tasmania 2010.

Kami gembira kemahuan yang di tunjukan oleh semua pelumba negara atas kesungguhan selari dengan quote " Malaysia Boleh".

Pasukan negara akan mengharungi tujuh peringkat bagi menamatkan Tour of The Murray River 2010. Mari berdoa untuk peringkat seterusnya.

No comments: