Wednesday, December 29, 2010

" Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya "

" It was a long transition from being a BMX rider to track cyclist and it took me about six years to become successful even at national level on the track," Sir Chris Hoy

Presiden Persatuan BMX Negeri Melaka En. Baharudin dalam usaha menarik minat kepada semua peminat BMX yang telah lama pudar dan kurang mendapat perhatian oleh sebab tertentu yang mungkin menghalang pembangunan sukan ini. Ia sudah tentu tergolong dalam berbasikal tetapi usaha penerapan kearah itu adalah tercorot. Beliau serta Timbalan-nya En. Minhat sedang menyiapkan kertas kerja untuk di-ajukan kepada Pengarah Majlis Sukan Negeri Melaka En. Thomas setelah tertarik melihat supercross BMX yang di-anjurkan pada 25hb Disember 2010 yang lalu.

Ia seharusnya berterusan melaksanakan-nya dengan menyediakan trek atau skatepark kepada mereka. Jika tidak jangan menyalahkan golongan ini sebagai vendalisma menggunakan tangga, dinding atau harta benda di tempat awam kerana mereka memerlukan sesuatu bagi melepaskan bakat mereka.

Secara jujur saya jahil dalam sukan ini tetapi telah mengenal pasti bagaimana langkah memajukan sukan ini seperti berbasikal trek dan lebuhraya.

Berbasikal bagai terlepas pandang acara ini kerana tidak mendapat sambutan yang mengalakkan serta memberi kejayaan atau keputusan yang baik, akan tetapi di sinilah mulanya kejayaan pelumba kelas dunia di lahirkan seperti yang kita lihat hari ini.

Mengasah bakat dari peringkat ini sudah tentu negara dapat melahirkan lebih ramai pelumba yang mempunyai skill mengawal dengan baik dan berkualiti seperti pelumba trek Negara Malaysia Azizul Hasni Awang.

Ramai peminat di luar sana sedia menanti agar bmx ini di pertunjukan atau di pertandingkan di sekitar semenanjung Malaysia atau setidaknya di kawasan Lembah Klang dan Zon Selatan.

Contoh budaya yang telah di pupuk di Terengganu dengan ada-nya "Basikal Nyamuk" ramai pelumba dapat di lahirkan dari kelompok itu sehinggalah hampir 90% pelumba yang mewakili negara terdiri daripada pelumba kelahiran Terengganu.

Inilah yang di maksudkan perkara asas serta budaya sukan yang perlu di terap dari akar umbi dan sedikit sebanyak dalam permulaan BMX ini perlu di bantu/di sokong oleh " Satu Badan" untuk mengilap potensi pelumba muda secara berperingkat serta jangka masa panjang.

Semasa Jaya 98' satu projek Talent ID telah di jalankan akan tetapi ia kurang menjadi oleh kerana jiwa seorang pelumba itu tidak sampai walaupun antaranya berjaya dan di pilih melalui ujian Lab dan fizikal. Bakat adalah keutaman dalam apajua sukan yang di ceburi.

Ia tidak boleh memaksa seseorang itu menyukai sesuatu sukan walhal seseorang lebih cenderung kepada sukan yang tersemat di dalam diri sejak kecil. Sukan Berbasikal memerlukan kendalian yang begitu baik, seorang yang lasak, mental yang kuat, kekuatan dan lain tidak bukan hati perlu kering (tidak takut/tiga suku).

Perasaan darah gemuruh contohnya dapat di bina dengan menyertai bmx ini. Selain itu juga otot-otot juga (core) lebih kukuh dengan sendirinya.

Pengalaman yang di lalui mereka dari peringkat ini (BMX) akan membawa mereka berlumba dengan kemas semasa (jika) mereka berkecimpung dalam acara lebuhraya atau trek velodrom suatu masa nanti. Ia telah terbukti oleh beberapa juara dunia yang bermula sejak kecil lagi.

Saya akui suara ini tidak sehebat kepada pakar-pakar yang sedia-ada dan berpengalaman seperti mewakili negara ke temasya tertinggi Sukan Olimpik. Oleh itu jika ingin melihat lebih ramai pelapis "Azizul Hasni Aweng" di lahirkan, marilah kita memulakan Sukan BMX ini dari sekarang daripada hanya melihat sebilangan pelumba yang hanya menunggang basikal ketika perlumbaan ke penamat.

“ If I was going to put my mortgage on anyone winning the gold medal, it would be Shanaze” said 2004 Olympic track champion Sir Chris Hoy, who also made the transition from BMX to velodrome.

Jika mahu menunggu keajaiban seorang jaguh jatuh dari langit tanpa usaha sudah pasti Berbasikal Negara kita akan ketinggalan jauh. Ketika itu, barulah kita melihat tajuk di muka akhbar-akhbar tempatan " Negara dahagakan kilauan emas 40 tahun dulu" dan sebagainya. Timbul-lah perkataan " KALAU DULU KITA.." dan sebagainya.

Anda seronok melakukan perkara yang Anda sukai, potensi Anda untuk berkembang sentiasa ada, bahkan tiada hadnya. Anda akan terdorong untuk belajar kepada perkara-perkara baru di api-apikan oleh rasa ingin tahu. Anda akan maju tanpa Anda sendiri menyedarinya. Sampai-sampaikan.
Ayuh pantas-pantas! Supercross Maju!

Graeme Brown : Pelumba lebuhraya (pecut) terbaik dengan kejayaannya memenangi 5 peringkat pada tahun 2005 pada perlumbaan Le Tour de Langkawi.

What is your earliest memory?
Sometimes I don’t know if they’re memories or not. I can’t go back very far - I think because I’m not sure if they’re memories or just memories of photos. I can duhefinitely remember the 1990 BMX World Cup.

Do you have a motto for life? Go hard or go home.

3 comments:

Blackopoulos said...

"Go hard to reach the top or no where to go"

Anonymous said...

Salam
101% setuju.

Menara KL tak dibina dlm sehari!

"Untung sabut timbul, untung batu tenggelam" hanya relevan bagi yg malas berfikir/berusaha

"Kalau tak dipecahkan ruyung;masakan dapat sagunya" wajar diamalkan.

Go ahead n never give up son!

SELAMAT TAHUN BARU DAN PERBAHARUILAH sikap (khusus utk penasihat)

sms

Fairoz Izni Abd Ghani said...

Salam,

Teirma Kasih Black dan En. SMS akan sokongan selama ini. Kita hanya mahu yang terbaik walaupun gagal. Yang penting usaha kearah pembanggunan itu penting.

"Jika" pihak bertanggungjawab membaca ruangan ini, sila buat sesuatu kerana akar umbi perlu di semai.

Si penasihat hanya menunggu hasil dan berpusu-pusu atas kepentingan diri seperti berlaku hari ini.

Apa pun seperti yang di kata kan oleh en. SMS

SELAMAT TAHUN BARU DAN PERBAHARUILAH sikap (khusus utk penasihat)

Sekian,