Wednesday, December 15, 2010

Misi Perguruan Bersama Dr. Aldo Sassi Gagal

                                               Dr. Aldo Sassi ( kiri ) bersama Ivan Basso

Siapa yang tidak kenal Dr. Aldo Sassi 51'jurulatih terkenal di seluruh dunia yang telah melahirkan ramai jaguh dunia dan Tour de France yang berasal dari Itali. Pernah mendidik menantunya sendiri William Walker , Cadel Evans, Ivan Basso, Andrea Tafi, Johan Museeuw, Franco Ballerini, Michele Bartoli, Paolo Bettini,beberapa pelumba Australia dan ramai lagi.

Sebagai pengarah Mapei Training Center dan difahamkan rakan beliau pernah mengadakan sessi klinik berbasikal buat berbasikal Negara Malaysia ketika edisi awal LTDL ketika itu agar jurulatih negara Malaysia dapat bersama menimba pengetahuan dan dilaksanakan sepertimana beliau lakukan kepada pelumba kendaliannya.

Pemergiannya mengejutkan buat pelumba, peminat berbasikal dunia lebih-lebih lagi buat tanahair negara Itali. Sumber dipercayai dan terdekat beliau mengidap kanser ketumbuhan pada bahagian otak dan kali terakhir beliau turun menyaksikan World Championship Geelong bagi melihat kelibat anak didiknya dan anak perempuan beliau yang ketika itu bercuti di Melbourne bersama William Walker yang selamat menjalani pembedahan bahagian jantung beberapa bulan yang lalu.

Hajat ingin berguru dalam erti " knowledge transfer " tidak kesampaian setelah impian saya di sokong penuh oleh Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Negara Malaysia bermula seawal tahun 2011. Walaubagaimanapun, sedikit sebanyak telah menimba ilmu dari anak didik beliau William Walker yang ketika itu adalah ketua jurulatih lebuhraya bagi tahun 2010.

Ucapan selamat tinggal buat Dr. Aldo Sassi dan maaf atas kehilangannya buat ahli keluarga Sassi. Pemergiannya memberi kesan besar kepada Sukan Berbasikal Dunia dan sumbangan serta jasanya tetap di kenang dalam sejarah basikal Dunia.

No comments: