Wednesday, November 17, 2010

Akhirnya Sejarah 40 Tahun Termeterai !


 " ..Yeahhhhhhhhhhhhhh!!!!! Milik aku..! " Kemungkinan itulah yang di lafazkan oleh jaguh keirin nombor satu dunia Azizul Hasni Awang selepas melintasi garisan penamat selaku pemenang pingat emas Sukan Asia 2010 dalam acara Keirin akhir lelaki hari ini pada jam 1230pm. Lebih manis dan cantik di alas dengan pingat perak melalui Josiah Ng yang memintas pelumba tuan rumah di mana beliau juga pemenang pingat emas Sukan Komanwel New Delhi 2010 sebulan yang lalu.

Kejayaan ini juga tidak dapat di saksikan oleh arwah Daud Ibrahim (Pak Daud) kurang seminggu pemergiannya selaku lagenda pemenang pingat emas Sukan Asia 1970 dalam acara mass start 1600 meter lepas beramai-ramai yang di anggap acara keirin ketika itu dengan empat pusingan pada balapan 400 meter untuk satu pusingan.

"..Bagi acara basikal, kita lama dahulu pernah menang pingat emas semasa zaman Datuk Ng Joo Ngan dan Daud Ibrahim (era 1970-an). Selepas itu memang lama kita tak menang pingat emas. Tapi kebelakangan ini atlet berbasikal kita terutama dalam acara trek sudah bertaraf dunia.." - Kosmo

Merasai kehangatan perjuangan ini sejak hari pertama dalam usaha mengembalikan sinar 40 tahun dahulu kami sekeluarga dan rakan tidak duduk senang dan saling menantikan detik-detik emas yang di harapkan. Denyutan jantung semakin laju melihat kelibat Azizul yang sedang mendahulu di hadapan sambil Josiah Ng berasak kepada pelumba tuan rumah China yang mengakibatkan pergeseran lalu pelumba berkenaan jatuh oleh kerana gagal mengawal dengan kelajuan yang begitu laju serta pelumba dari Iran Mahmud Parash terus mengempurnya.

Doa yang tidak putus mengucapkan kata-kata terbaik untuk kedua mereka setelah kerja keras Adiq Hussainie Othman dan Amir Mustafa dalam acara perlumbaan kutipan mata (points race) berjaya pada kedudukan tempat yang ke-lima (5) dengan punggutan mata 56 terpaksa berkongsi mata yang sama oleh pelumba Kazakhstan di tempat ke-empat.


Penantian memang sangat di nantikan oleh peminat sukan berbasikal dan 28juta rakyat Malaysia. Hikmah di sebalik keputusan (relegated) Azizul Hasni Awang di batalkan selaku pemenang pingat emas keirin sukan Komanwel yang lalu di izinkan olehNya dengan kesabaran dan keredaan beliau.

Kesangsian kesalahan yang di lakukan olehnya sedikit tidak menjejaskan emosi persiapannya menjelang Sukan Asia yang berbaki kurang sebulan itu malah terus membuktikan siapa juara sebenar di mata dunia.

Ucapan jutaan tahniah kepada The Pocket Rocket Man dan Josiah Ng serta ketua jurulatih John Beasley yang menghasilkan satu ciptaan kegemilangan 2010. The great and the best performance ever dari pelumba pecut negara Malaysia!!!

1 comment:

Anonymous said...

Salam,
Congratulations for the double champions Azizul n Josiah.
I m so proud of you both. I drop my tears in front of my tv
Syukurlah kerana "Yang hilang telah pun berganti" (Alfatihah utk arwah Daud Ibrahim)
FIG - Great job son.

SMS