Monday, February 21, 2011

Beasley undur diri?

on Monday, February 21, 2011 at 9:16pm
 
KORAT, Thailand - Jika benar apa yang dikata, ketua jurulatih, John Beasley tidak lagi akan membimbing skuad lumba basikal trek negara selepas berakhirnya temasya Sukan Olimpik 2012 di London.

Difahamkan, jurulatih kelahiran Australia itu telah memaklumkan mengenai hasratnya untuk mengundur diri daripada membimbing skuad trek negara kepada Majlis Sukan Negara (MSN).

Menurut sumber, Beasley dilapor mahu mencari 'angin baru' selepas temasya Olimpik 2012 dan dia juga dikatakan mendapat tawaran untuk melatih skuad kebangsaan Iran - antara negara yang mula memperlihatkan peningkatan mendadak dalam acara trek.

"Beasley telah memaklumkan kepada MSN bahawa dia mahu berhijrah ke pasukan lain. MSN mungkin terpaksa menerima hasrat Beasley itu kerana dia menang mahu membimbing pasukan baru selepas melatih pelumba-pelumba trek negara sejak empat tahun lalu.

"Jika Beasley benar-benar meninggalkan skuad trek negara, MSN perlu bertindak lebih awal bagi mencari pengganti yang sesuai bagi menggantikan tempatnya. Kita tidak mahu prestasi pelumba-pelumba trek elit yang ada sekarang menghadapi masalah jika Beasley melepaskan tugasnya nanti," kata sumber tersebut.

Beasley yang mula membimbing skuad trek negara pada 2006 dilihat telah berjaya menjulang nama Malaysia di peta dunia dengan lahirnya beberapa jaguh seperti Mohd. Azizulhasni Awang, Mohd. Rizal Tisin dan Fatehah Mustapa.

"Kemampuan Beasley melahirkan jaguh dunia menyebabkan dia memiliki reputasi tinggi sebagai seorang jurulatih trek yang hebat.

"Ketika dia memulakan tugas membimbing skuad trek negara, memang kita tidak dapat hasilnya tetapi tiga tahun kemudian, kita sudah lihat ada perubahan dengan lahirnya jaguh keirin negara, Azizulhasni.

"Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) juga mengakui Beasley sebagai antara jurulatih terbaik di dunia. UCI juga kini menganggap Malaysia sebagai antara negara kuasa besar dalam acara trek.

"Jadi tidak mengejutkan jika Beasley mendapat tawaran daripada beberapa negara yang berminat untuk menggunakan kepakarannya," tambah sumber itu lagi.

Ketika MSN menawarkan kontrak baru kepada Beasley dua tahun lalu, jurulatih yang diperkenalkan oleh pelumba negara, Josiah Ng itu dilapor telah dipancing oleh beberapa negara termasuk China dan Iran.

Bagaimanapun, Beasley tetap dengan keputusannya untuk meneruskan khidmatnya membimbing barisan pelumba trek negara.

"Jika kali ini, Beasley sudah tidak mahu menyambung kontrak untuk membimbing skuad trek negara, kita sudah tidak boleh buat apa-apa lagi. Semua ini (pertukaran jurulatih) adalah lumrah dalam dunia sukan termasuk basikal.

"Setakat ini, kita belum ada calon yang sesuai untuk menggantikan tempat Beasley. Namun, satu persoalan lagi, jika kita mendapat pengganti yang sesuai, adakah kita bersetuju pula dengan soal pembayaran gaji.

"Semua ini harus diteliti dengan sebaik-baiknya agar semua pihak dapat manfaat bersama," katanya.

 http://www.facebook.com/home.php#!/notes/persekutuan-kebangsaan-berbasikal-malaysia/beasley-undur-diri/10150105997957829

No comments: