Thursday, February 18, 2010

Projek ITT untuk Kimberly Yap


Gambar 1: Kim ketika era Triathlon

Dari seorang perenang ke triathlon dan kini menjadi seorang pelumba road women individu time trial bagi menyarung jersi negara ke Asian Games 2010 dan juga Sukan Komanwel New Delhi 2010. Kimberli Yap Fui Li pemenang pingat emas Triathlon Sea Games Manila 2005 bertukar arah untuk sepenuh masa dalam acara ITT untuk Negara Malaysia. Beliau yang telah menjalani pembedahan slip disc pada 2009 serta berehat panjang membuatkan dirinya perlu menjalani latihan berganda bagi membolehkannya berada pada prestasi yang membanggakan.

Setelah pulih dan di benarkan menjalani latihan, beliau mula mengasak dirinya agar tidak ketinggalan dan sentiasa tepat pada masa yang di janjikan. Seorang yang rajin dan memberikan 100% tumpuan pada latihan dan tidak mudah melatah malah sudi menerima ilmu baru untuk terus berjaya. Sikapnya yang bersungguh membuatkan prestasinya makin meningkat dengan ujian physio yang di kendalikan oleh Abraham ISN serta Behrad sebagai instraktor gym ISN.

Beliau mendapat maklum balas yang baik dari pihak kendaliannya oleh kerana kesungguhan yang di beri malah ia telah membuktikan kayuhannya semakin berkualiti dengan ujian yang di berikan.

Terbaru dalam sessi ujian 21.6km ke putrajaya beliau telah membuktikan kayuhan bertenaga dengan mencatatkan 32 minute 06 saat dengan kepantasan 40.3738 kmh. Ia adalah ujian pertama baginya dan beliau akan di hidangkan dengan latihan SE untuk membantu ketahanan otot yang lama serta menstabilkan retak kayuhan yang consisten beliau supaya purata kelajuannya sebaris dengan para pelumba wanita Asia terlebih dahulu.

Usaha pembangunan kekuatan Power Watt kaki beliau semestinya menu utama dalam menghasilkan kayuhan BIG GEAR dengan mudah dan tenang. "Core Session" adalah makanan harian yang perlu di lakukan olehnya untuk extra latihan jika beliau ingin berada di atas podium serta di landasan dikalangan terbaik Asia. Ia tidak semudah seperti yang di huraikan akan tetapi komitmen harian adalah punca utama projek ini akan berjaya.

Selain meningkatkan kekuatan kakinya di laluan berbukit beliau juga di bekalkan latihan Ergo ATS di MSN. Peringkat pertama Kim perlu melakukan keputusan terbaik semasa Asian Cycling Championship April ini. Masa yang singkat untuk melihat beliau terus berjaya dengan misi ini sama sekali tidak pernah putus oleh kerana sikapnya ingin MAJU dan projek ini juga berharap Kim menguasai langkah pertama dengan purata kelajuan antara 43kph dalam ujian semasa latihan dan acara sebenar.

Berharap dengan usaha serta pertolongan semua pihak yang terlibat dapat membantu beliau kearah melayakan diri ke Sukan Asia dan Komanwel 2010.

2 comments:

Anonymous said...

tak semua benda dtg dgn senang...
seorg rider yang tak kenang budi...
selalu menyalahkan pihak lain atas silapnya sendiri

emjaytinggi said...

dengar2 Kim akan bersara dari cycling.