Wednesday, November 25, 2009

Demi negara dan Sukan berbasikal


Ah Keong(LSK)ketika pelumbaan berbukit


Kembali kita kali ini bersama memartabatkan sukan berbasikal negara yang sering di perkatakan serta tidak jemu-jemu untuk menaik tarafkan sukan ini ke peringkat yang lebih tinggi. Bagi yang berhayal dengan omong-omong kosong hanya tersenyum manis semasa pelumba berada dia atas podium sambil pelumba itu sendiri menangis mengeluarkan air mata tanda kegembiraan menyanyikan lagu kebangsaan NegaraKu setelah berhempas pulas sekian lama. Berbagai cabaran, cemuhan, hinaan, pujian, kesakitan, kepanasan, kederhagaan, kelaparan, kerisauan, kegembiraan, kekosongan poket money dan ke ke ke sebagainya sebelum kejayaan tercipta.

Apapun itu adalah "makan" pahit manis bagi seseorang atlet atau pelumba basikal khususnya.

Bahang yang akan menghampiri sukan berbasikal negara bulan hadapan adalah Sukan Sea Loas yang menjadi rebutan pingat emas oleh semua negara asia tenggara. Pelumba lebuhraya Negara Malaysia adalah antara pelumba yang di segani dan terkuat dengan kegemilangan dan kejayaan yang di tunjukkan oleh pelumba senior kebangsaan seperti Shahrulneza Razali,M. Kumaresan, Seong Hong dan Suhardi Hassan (etc). Ketika era itu, mereka sering di cabar oleh dua negara terkuat iaitu Victor Esperito Filipina dan juga Indonesia Tonton Susanto.

Kegemilangan lalu
Pelumba negara pakar dan agak mudah mencapai pingat emas melalui acara lebuhraya lepas beramai-ramai(masstart/roadrace). Pakar ujian masa perseorangan lelaki Shahrulneza Razali memenangi emas di Sukan Sea Brunei pada tahun 1999 dengan gandaan emas kedua melalui acara lebuhraya. Sehubungan itu pada tahun 2001 Azlan Jamaludin adalah pelumba muda pertama memenangi emas Sea Games Kuala Lumpur (di Nilai). Pelumba Negara sapu bersih tempat teratas emas, perak dan gangsa.

Azlan dan Wong Ah Tiam(Hafiz wong)adalah pelumba domistik yang di arahkan untuk memecah belah kelompok besar. Siapa sangka mereka membawa kejayaan besar untuk negara dengan pingat emas dan perak.Tetapi mengikut undang-undang berbasikal, setiap negara layak menerima emas dan perak. Oleh yang demikian gangsa terpaksa di beri kepada pelumba filipina ketika itu. Tahun 2001 adalah Sea Games yang paling berjaya yang di lakukan oleh pelumba-pelumba Negara Malaysia.


Lee Robert dengan latihan berganda dan kemahuan

Lee Robert anak kelahiran negeri Melaka adalah pelumba yang success dalam kerja seorang pelumba, pelajaran UPM dan kini seorang Inspektor Polis Bahagian Jenayah. Beliau adalah pelumba yang berbakat dan seorang yang rajin di dalam latihan. Hasil kerajinan dan displin yang di terapkan dalam diri beliau juga memenangi pingat Sukan Sea(trek).

Kebiasaan beliau akan lebih bekerja keras dalam mengenal prestasi diri sebelum menghadapi kejohanan besar. Robert akan menjalani latihan berganda lebih jam setelah rakan lain pulang ke rumah atau asrama. Usaha yang di tunjukan berhasil walaupun hanya sekadar pingat perak acara 4km individu perseorangan (trek) akan tetapi tenaga yang di hasilkan olehnya telah memadamkan rekod kebangsaan yang berumur 11 tahun milik pelumba lagenda negara M. Kumaresan.

Dengan serba kekurangan corak latihan, keperluan ketika itu berbanding di masa ini. Rekod beliau telah di padamkan oleh pelumba negara M. Fauzan Lufti serta terkini Amir Mustafa. Kesungguhan Lee Robert memang terlihat sejak beliau mula-mula berkecimpung dalam arena lumba basikal. Pelumba yang ingin berjaya boleh mengikuti jejak beliau. Tetapi biarlah mengikut kaedah latihan yang betul serta rehat yang cukup. Anda pasti berjaya.

Loh Sea Keong dan Sea Games Laos
Loh Sea Keong salah seorang pelumba professional Marco Porlo yang berlatih sendirian setelah di gugurkan dari skuad kebangsaan oleh kerana sering menjalani latihan berseorangan. Di fahamkan beliau ketika itu, tidak dapat mengikuti latihan bersama skuad negara atas beberapa pekara yang tidak jelas. MNCF telah membantu beliau sebuah "keperluan" untuk LSK terus menjalani latihan lebuhraya. Terima kasih dan tahniah dari saya kepada MNCF yang mewakili pecinta sukan berbasikal negara Malaysia.

Tekun dari seorang pelumba
Sikap ingin berjaya beliau menjalani latihan sistematik menjamin kejayaan yang telah ditunjukan dengan melayakan diri ke Sukan Sea Laos ini. Kesana kesini dengan latihan beliau untuk mengharumkan nama negara tidak sama sekali pudar di dalam hati beliau. Terus maju dengan tenaga yang ada dan berharap membawa kejayaan di Sea Games nanti. Satu Negara Satu Harapan Rakyat dan Satukan Berbasikal Negara Malaysia.

Peringatan dan Persiapan anda
Saya berharap pelumba negara yang terlibat di Sukan Sea Loas dapat membawa kejayaan yang cemerlang serta mengumpul sejarah terbilang yang tidak akan padam serta tidak akan cuba menjatuhkan mana-mana pihak tanpa sebarang bukti asas agar ia tidak menjejaskan tumpuan pingat emas anda nanti. Tumpukan kepada tujuan sebenar sebagai seorang yang bertanggungjawab dan professional. Permasalahan yang ada sekarang sama sekali tidak akan membantu malah memburukan keadaan. Gunakan altenatif lain dan mulakan perbincangan positif untuk anda terus mendapat kejayaan di Laos nanti. Anda selesa pasti anda berjaya. Amiin

Secebis hikmah kehidupan
"Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan".


Terima Kasih.

Tuesday, November 24, 2009

Eid Ul-Adha from me and family

Salam

Four thousand years ago, the valley of Mecca was a dry and uninhabited place. According to Islamic history, the Prophet Ibrahim (Abraham) was instructed to bring Hajar (Hajira) and their child Ismael to Arabia from the land of Israel - Canaan - by God's command, as his childless wife Sarah, well beyond child bearing years, had become jealous that Hagar had bore a Abraham a son.

As Ibrahim made ready to return to the land of Canaan, Hajar asked him, "Who ordered you to leave us here"? When Ibrahim replied: "God", Hajar said, "then God will not forget us; you can go". Although Ibrahim had left a large quantity of food and water with Hajar and Ismael, the supplies quickly ran out and within a few days the two were suffering from hunger and dehydration.

According to the story, a desparate Hajar ran up and down between two hills called Safa and Marwa seven times, trying to find water. Finally she collapsed beside her baby Ismael and prayed to God for deliverance. Ismael struck his foot on the ground, and this caused a spring of water to gush forth from the earth. Other accounts have the angel Jibral (Gabriel) striking the earth and starting a spring to flow. With this secure water supply, they were not only able to provide for their own needs, but were also able to trade water with passing nomads for food and supplies. When the Prophet Ibrahim returned from Canaan to check on his family, he was amazed to see them running a profitable well.

The Prophet Ibrahim was told by God to build a shrine dedicated to him adjacent to Hajar's well (the Zamzam Well). Ibrahim and Ismael constructed a small stone structure–-the Kaaba--which was to be the gathering place for all who wished to strengthen their faith in God. As the years passed, Ismael was blessed with Prophethood and he gave the nomads of the desert his message of surrender to God. After many centuries, Mecca became a thriving city and a major center for trade, thanks to its reliable water source, the well of Zamzam.


Wassalam

Friday, November 13, 2009

Salah Kontraktor atau Velodrom Rakyat Ipoh


Welcome to Our SuperDome!!! The Manchester Velodrome is the National Cycling Centre, Britain's primary indoor Olympic cycle track and widely regarded as one of the World's finest and fastest board tracks.

Sejak beberapa tahun ini, peningkatan prestasi pelumba trek negara dalam acara pecut telah pun menunjukan kejayaan demi kejayaan. Keseluruhan pelumba trek negara baik pelumba trek endurance dan pecut telah banyak menghadiahkan pingat-pingat emas Sukan Sea, pingat Sukan Asia, pingat Piala Dunia, pingat World Champ Junior(Moscow), pingat perak dan gangsa Track Cycling World Championship 2009. Azizul penah berada pada tempat pertama Ranking Dunia, Rizal Tisin pemegang rekod Asia dalam acara 1 kilometer ujian masa perseorangan lelaki dan pingat-pingat emas, perak gangsa Asian Cycling Championship.

Negara Malaysia hanya memiliki hanya 2 Velodrome outdoor berbasikal trek. Satu di Velodrom Cheras Kuala Lumpur pada ukuran 333.333 meter(satu pusingan)dengan permukaan konkrit(simen)dan Velodrom Rakyat, Ipoh Perak berukuran 250m dengan permukaan kayu. Berbanding negara Australia mempunyai Velodrome sekurang-kurangnya satu trek pada setiap Negeri dan Japan mempunyai bilangan yang begitu banyak iaitu 70 buah Velodrom.

World Class Velodrome
Bagi Australia mereka membina Velodrome permukaan diperbuat dari kayu dan berbumbung(Indoor). Kenapa mereka membina Velodrom tertutup atau berbumbung? apa kelebihan kepada atlet dan penganjur? Jika cuaca hujan atlet dan jurulatih boleh menjalankan latihan dan begitu juga semasa dalam perlumbaan. Jika keadaan cuaca panas terik ia tidaklah melibatkan pengunaan tenaga yang banyak semasa latihan dan perlumbaan. Melainkan penonton atau VIP yang berada di dalam bilik khas yang berhawa dingin. Itu tidak di bincangkan berapa banyak perlumbaan yang kekal sepanjang tahun dengan program jangka panjang.

Cuaca dan sekitar latihan
Bagaimana negara ingin melahirkan ramai pelapis yang berkualiti jika kita tidak mengatasi isu yang selalu berbangkit sejak ><20 tahun yang lalu? Program dalam pencarian bakat-bakat baru telah di jalankan di Velodrom Rakyat Ipoh. Banyak sessi skill dan teknik tidak dapat di jalankan oleh kerana keadaan hujan yang tidak menentu. Masa telah diubah oleh kerana permukaan trek yang basah semalaman. Sekurang-kurangnya antara jam 930am-10am baru dapat memulakan latihan serta warm up. Masa yang tidak cukup serta panas terik menjadikan kualiti yang di ajar kurang berkesan. Mereka kepanasan mencari tempat teduh dan mula hilang tumpuan untuk cepat pulang dari latihan.

Trek berbumbung membantu semasa latihan
Ramai juga yang tidak berkemampuan membeli cermin mata oleh kerana latar belakang para pelumba yang sederhana. Jika kita bukan seorang atlet sudah tentu perkara ini di remehkan. Tapi tahukah cermin mata adalah salah satu keperluan yang penting semasa latihan.

World Cup Classic UCI
Negara Malaysia sempat menganjurkan World Cup Classic pada tahun 2000 dan 2001. Saya adalah pelumba yang menyertai dalam acara Team Sprint. Apa yang berlaku ketika itu beberapa acara tidak dapat di jalankan oleh kerana hujan yang lebat. Dan juga beberapa negara bergabung prostes untuk tidak menyertai pada hari kejohanan. Kenapa? Pelumba dunia tidak mahu mengambil risiko oleh kerana permukaan trek yang kasar dan tidak selamat(hingga sekarang). Saya berpendapat, sejak tahun 2002 Badan berbasikal Dunia UCI menetapkan penganjurkan kejohanan Dunia (World Cup) perlu berukuran 250m, permukaan kayu serta tertutup. Keputusan itu juga adalah untuk menyelaraskan dan mengesahkan rekod atau catatan yang dilakukan oleh para pelumba ke UCI.

Kualiti
Itu adalah dari segi keadaan cuaca. Bagaimana kualiti trek? Jika anda berpeluang menaiki atau berkayuh di Velodrom Rakyat, silalah lihat sendiri kualiti permukaan kayunya. Hari ini pelumba Kem berbasikal telah pun jatuh pada selekoh banking ketiga. Keadaan luka beliau seperti anda terjatuh di atas permukaan jalanraya dalam kelajuan 60-70kmh. Tangan dan kaki berdarah dengan banyak. Mujur beliau seorang lelaki. Apakah tindak balas keluarganya?

Keselamatan Trek Terhadap Pelumba
Memang jatuh itu adalah makan bagi seorang pelumba, tetapi tidaklah kecederaannya seperti ini. Semasa latihan di Velodrom SpeeDome Perth, saya pernah terjatuh tergelongsor pada selekoh ketiga, tetapi hanya calar sedikit sahaja dan boleh berkayuh semula. Keadaan permukaan trek ipoh ini membimbangkan dengan kayu pecah dan terbelah yang mengadap arah pelumba sangat merisaukan. Ia hanya di beberapa tempat sahaja serta setiap banking yang beralun. Anda banyangkan jika pelumba terserek di atas trek mengelongsor pada permukaan kayu berikut. Ia seperti pisau yang boleh mengoyakan daging anda. Anda boleh melihatnya sendiri.

Garisan 200m
Dalam pengajaran kepada pelumba muda, sessi melibatkan tentang undang-undang berbasikal yang di tetapkan oleh UCI. Apa yang berlaku garisan zero meter(50 meter) bagi acara 200 meter tidak di gariskan dengan betul. Ia sepatutnya di gariskan dengan menegak. Malah ia di gariskan melintang seperti trek balapan 400meter bagi acara olahraga. Kita mempunyai beberapa komisar yang bertaraf antarabangsa yang lebih arif dengan undang-undang UCI serta pengetahuan yang tinggi. Di sinilah kita perlu mengambil peluang untuk mereka membantu perkara ini.

Garis Panduan dari Union Cycliste Internationale (UCI)
200 metre line
3.6.083: A white line shall be drawn across the track 200 metres before the finish line, from which point the
times will be taken for sprint events



Gambar 1: Lihat garisan putih bagi acara 200 meter pecut yang di reka khas bagi Velodrom Rakyat ini.

Gambar 2: Para pelumba sedang melepasi garisan putih di salah sebuah Velodrome tertutup. Lihat garisan putih berkenaan.

Gambar 3: Dua pelumba Team Sky GB sedang melintasi garisan mula 200 meter bagi acara Madison.

Gambar 4: lihat Velodrome Schematic di atas dan maksud garisan yang saya cuba gambarkan adalah yang di pointkan pada kotak di sebelah kiri(bawah). Tetapi ia tidak di gariskan.

Facilities
More than just a cycling track
Although primarily a cycling facility, the Manchester Velodrome offers first class facilities and services for other activities. Facilities include fully Sprung Sports Courts For Basketball, Netball and Badminton. Why not combine it with a session on the track which is great fun and a useful team building opportunity for your work colleagues. All equipment is provided and a full catering service is also available.

Kesimpulan
Seperti mencurahkan air ke atas daun KELADI kerana perkara ini telah diberitahu di dalam surat khabar pada tahun antara 2000-2001 oleh Josiah Ng ketika itu. Saya mohon maaf jika ada berlaku salah di dalam memperbaiki sukan berbasikal Negara Malaysia. Terima Kasih

Kata-Kata Hikmah Untuk Kita Semua
"Saudara, Fikirkan hal-hal yang paling HEBAT, Dan anda akan menjadi TERHEBAT. Tetapkan akal pada hal TERTINGGI, Dan anda akan mencapai yang TERTINGGI."

Wassalam

Thursday, November 12, 2009

Junior Camp

Track Cycling and Talent Camp 9hb-17hb November 2009.

Mini Competition 15hb-16hb November 2009 at Track Rakyat Ipoh, Perak.

Quick Numbers

700 athlete scholarships are offered annually at the AIS.
263 current and former AIS athletes competed at the Beijing 2008 Olympic Games.
142 Olympic medals have been won by athletes from the AIS since its establishment.
40 thousand kilometres were swum by Petria Thomas while at the AIS.
1 million people visit the AIS each year.

Friday, November 6, 2009

Aksi Gagah dan Bukan Gelojoh


HAKA: Salah satu tarian yang saya minat dengan gerak dan semangat api yang ditunjukan.

Tarian Haka dengan mata, lidah dan reaksi anggota badan memainkan peranan yang sangat penting. Ada juga, melihat dengan gelak tawa, ada juga melihatnya dengan begitu teliti sehingga ingin juga membeliakkan mata. Itu adalah tafsiran yang diterima oleh otak kita dan tumpuan masing-masing. Dalam berbasikal, riaksi tarian haka ini seperti karektor seorang sprinter. Ia melibatkan berperasaan yang gagah atau berkeyakinan yang sangat tinggi.

Kawalan emosi ini sangat penting untuk memastikan pihak lawan bermatian untuk mengalahkannya. Tidaklah, bermaksud mengikut rentak dan membuat tarian ini di atas trek cuma yang ingin saya sampaikan adalah seseorang sprinter tidak mudah lesu dengan setiap kali beraksi. Ha...!!! Ka...!!!

Muka, mata, mendada, berkepak(misalnya), menghembus nafas(tidak terlalu kuat atau over) adalah saikologi awal kepada pihak lawan. Ia sepatutnya dalam keadaan yang sederhana bagi cubaan menjatuhkan(semangat) peratusan kepada pihak lawan. Hati-hati dengan kawalan ini jika tidak ia menampakkan kamu seperti gelojoh di atas trek sehingga skill dan teknik bersepah atau hilang arah. Dapat?

Berimej gagah dan berkeyakinan tinggi adalah salah satu faktor seseorang dapat melakukan dengan terbaik dan maximum seperti Haka!!! Berjersey Harimau Negara perlu lah di pertontonkan dengan karektor yang gagah, dan tidak seperti Hang kebun yang bercangkul. Jersey tiger sudah menarik perhatian pihak lawan dan juga dengan kejayaan yang telah tercapai.

Ada beberapa, yang agak lesu melihat pihak lawan sebelum beraksi. Badan menjadi tiba-tiba panas suam, banyak kali membuang air kecil, kepala berasa pening, perut terasa lapar, tapak tangan mengigil, pertuturan seperti gagap, kaki merasa ringan tidak dapat menekan pedal dengan kuat dan sebagainya. Itu adalah movie bila di perlumbaan luar negara. Bukan salah mereka begitu, ia terjadi oleh kerana kurang beraksi pendedahan dan bercampur(fikir sendiri). Ada juga mengagahkan diri untuk gagah. Bagus juga begitu kerana ia adalah satu proses pembelajaran. Lama kelamaan ia akan jinak dengan maksud saya ini. Saya beri contoh terbaik kepada anda sprinter yang gagah dalam ketenangan(bukan mudah) beraksi. Azizul dan Hafiz Sufian, mereka menggunakan style tersendiri.

Selamba dan lebih rileks berbanding pihak lawan yang ingin di cabar. Biarlah besar mana atau performance, lawan tetap lawan. Ciri-ciri ini cyclist perlu belajar kerana tiada siapa boleh membantu jika kita di atas trek. Bukan sahaja berkayuh 24/7 tetapi pekara ini di abaikan. Boleh belajar daripada video session atau jurulatih sedia ada. Ilmu perlu di tamakkan kerana ia tidak merugikan malah akan membanggakan.

Ada juga faktor mereka tidak di gagahkan semasa dalam sessi latihan. Gagah ini perlu juga di iringi dengan ilmu untuk cepat dan tangkas kerana semasa kepenatan gagah itu akan lenyap sedikit. Latihan demi latihan mental yang di ajar secara terus boleh membina dan di serap kepada cyclist.

Tanpa bimbingan jurulatih atau ketua senior untuk menaikan semangat mereka, memberi motivasi berdasarkan pengalaman, positifkan mereka, cuba enjoykan minda dan sebagainya cyclist berkenaan boleh lalai dengan kekuatan yang ada walaupun cyclist itu memang boleh mencapai kemenangan. Oleh itu, sama-sama berkongsi pengalaman dan ilmu untuk cyclist negara pada masa hadapan.

Perkara di atas adalah untuk saya berkongsi sedikit pengalaman yang ada yang telah di lalui selama ini. Tiba masa untuk diri saya membantu 110% kepada berbasikal negara Malaysia. Di atas adalah satu cara be the best dan mohon maaf jika ada tersalah.

Pelajaran hari ini
"If you find yourself standing to accelerate, on level ground, it is a sign that your gear is too high or that your saddle is too low."